KLUBBSHOP
Stenungsunds IF logo
Stenungsunds Idrottsförening
Fotboll

Vi krigar på
2026-06-22 09:41
Ludde är tillbaka på riktigt. Foto: WIlliam Quist

Rubriken säger mycket om matchens känsla och utspelning. Efter en tuff och något förnedrande förlust mot Ahlafors tar vi tre sköna poäng efter en stark krigarinsats i Vänersborg. 

 

Vi hade pratat mycket om att ge 100% för varandra och att ingenting kommer gratis. Likt Herrestad-matchen fick vi känna på hur det är att vara slappa mot bra motstånd i Ahlafors. Där vill vi inte hamna igen.

 

Vi kommer ut till matchen mot Vänersborgs FK med en lagom hög energi, men där vi också möter ett VFK som är i behov av poäng. VFK börjar aningen bättre men utan att skapa chanser. Det blir mycket kamp och längre bollar och det är väl inget som något av lagen helst föredrar, men så blir det ibland. 

 

VFK tar ledningen med 1-0 efter 25 minuter på ett dråpligt sätt. Mustafa Alkhafaji testar långskott från cirka 25 meter, bollen styrs på Jimmy Hellströms rygg och in i nät. En jobbig styrning som ställer Theo Ferm helt i kassen. 

 

Efter det ledningsmålet tar Stenungsund över och Jakob Eriksson tillsammans med Dion Musa har emellanåt lekstuga på vänsterkanten, något som SIF kommer att utnyttja framigenom matchen. 1-1 kommer just efter inspel från Jakob Eriksson på vänsterkanten. Ett inspel som går över alla och som hamnar oss Olle Ottosson som får gå på avslut tre gånger innan den efter täckningar och går in i nät. Ett skönt mål och fint mål! 

 

2-1 skulle även det komma innan halvtid och denna gång spelar Olle Ottosson fram Dion Musa med ett fint inlägg från höger. Dion möter bollen fint med pannan. Dessförinnan har Jakob Eriksson som blev matchens lirare brutit linjerna på sin kant genom dribblingar. 

 

Inför andra halvlek fyller vi på med energi och tro på det vill göra. Tre poäng ska hem till Stenungsund! 

 

Andra halvlek börjar kanonbra. Milton Bäckman samlar upp en längre boll från försvaret och blir rättvänd på offensiv planhalva. Återigen så är Jakob Eriksson en utslagsfaktor på sin kant när han får bollen utanför straffområdet för att sedan trampa in i boxen och sätta bollen i nät med sin vänsterfot. Wow vad bra han var denna afton trots en lårkaka sedan första halvleken också. 

 

I minut 58 skulle dock VFK komma tillbaka något. Albion Vitija som tidigare spelat i SIF får bollen på vänsterkanten, driver in och smäller in den vid bortre krysset, via stolpen. Ett otroligt snyggt mål och nu var det kämpigt. Detta var en mentalt svår match då allting inte riktigt klaffade samtidigt som vi kände att vi hade ett visst övertag på VFK. 

 

Nu var det krig på ingång och matchen fick en allt mer hetsig framtoning. VFK kämpade stenhårt, var lagom gnälliga och spelade tämligen tufft men icke fult. Vi försökte såklart matcha detta och det gör vi med bravur. Vi försvarar vårat mål på ett sådant sätt att det är svårt för VFK att ta sig igenom till bra lägen. Dion Musa har dessutom ett avslut i stolpen någongång i andra halvlek. 

 

I minut 84 blir Albion Vitija utvisade och nu hade vi segervittring. Men efter utvisningen blir vi passiva och troligtvis nervösa. VFK gör mycket bra saker och trycker ner oss i skorna stundtals här under sista periode. Men 4-2 skulle komma och det är Ludvig Ferdinandsson som får göra det. Theo Ferm drar iväg en utspark som går långt, Ludvig kampar bra och tar sig förb med bollen för att sedan rulla den förbi en utrusande målvakt. Ett skönt mål och det är väldigt kul att Ludde är tillbaka fullt ut efter en lång och tuff skadeperiod. 

 

Det var absolut inte vår bästa spelinsats, men det var kanske en av de bättre kämpainsatserna denna säsong. Då är det extra skönt att det resultatet i tre viktiga poäng. Nu står vi på 18 poäng efter halva serien spelad vilket är bra för en nykomling. Men vi är inte nöjda - nu gäller det att avslutar bra mot Vänersborgs IF innan vi tar skön ledighet. 

En svag insats
2026-06-14 17:52
Foto: William Quist

En fredagkväll på Olsson Trävaror Arena. Ahlafors stod för motståndet och 3 viktiga poäng stod på spel.

 

Stenungsund kom till spel med en 5-0 seger i ryggen och självförtroendet borde ha varit på topp. Men så verkade det inte vara. Ahlafors som också gått starkt senaste tiden satte ribban direkt och var verbala, fysiska och energiska. Redan i minut 4 gör de 1-0 efter ett inspel från höger som slås in på volley av Jesper Nilsson. Vi visste att Ahlafors var giftiga framåt och att inga misstag får göras, men det var lättare sagt än gjort. 

 

I minut 21 gör Ahlafors ett liknande mål. Inspel från höger snett inåt som möts upp på direktskott och i mål. Det är deras två första skott i matchen som bägge letar sig i nät och vi känner oss hårt straffade men samtidigt överkörda. Ahlafors spelar som sagt med mycket energi och är löpvilliga. Det stör ut oss och efter det andra målet spelar vi helt utan tro på det vi gör. 

 

Ahlafors gör också 3-0 innan halvtidspaus genom skyttekungen Oliver Åkerman. Det efter en inläggsfrispark som Theo räddat en gång, innan returen dimper ner hos Åkerman som slår in den. 

 

Tungt såklart och vi har varit i den här sitsen innan, mot Herrestad. Nu handlar det om att visa stolthet, kämpa på allt som går och jobba som ett lag. 

 

I minut 54 tilldelas Ahlafors en straff. Jesper Zetterlund som varit planens bästa spelare får kröna sin insats med ett mål. 

 

Resterande del av matchen spelas på ett bättre sätt av SIF. Ahlafors räddar boll på mållinjen och vi ska såklart få utdelning sett till antalet målchanser över 90 minuter. Men all eloge till ett Ahlafors som avgör matchen i första halvlek och som straffar oss väldigt hårt. Nu väntar en viktig match borta mot Vänersborgs FK innan vi firar midsommar. Avspark är 19:15 på torsdag. Vi hoppas på att få se många Sifare på plats. 

 

Stekhett derby på fredag!
2026-06-10 08:22

Målglada och offensiva, Ahlafors IF, kommer på besök till Olssons Trävaror Arena nu på fredag kväll. De väntas ha med sig många supportrar och det är extra viktigt att alla Siffare sluter upp och stöttar sitt lag. Vi har som vanligt ställt några frågor till vår tränare, Markus Johansson.

 

 

Grattis till två raka väldigt fina segrar på hemmaplan mot Lidköpings FK (6-0) och Vänersborgs IF (5-0). Självförtroendet på Olssons Trävaror Arena är på topp förstår jag? 

 

- Visst är det de och med all rätt tycker jag. Vårat hemmafacit är väldigt starkt och det är vi stolta över. Sedan ska det sägas att vi inte är nöjda med insatsen mot Vänersborgs IF till fullo. Vi slarvar lite för mycket med bollen och saknar kontroll över matchbilden stundtals. Det är saker som vi måste förbättra framöver. 

 

Nu väntar ett hett derby mot Ahlafors IF som ligger tre poäng före oss och är ett erkänt, offensivt starkt lag. Hur ser du på den uppgiften? 

 

- Väldigt roligt. Ahlafors är ett lag som Stenungsund mött under flertalet år och det är ju också ett lag som varit topplag och som vill vara där uppe i år igen. Vår defensiv är väldigt stark men de bygger ju på att vi är fokuserade i alla skeden av spelet - där måste vi bli bättre än senast om vi ska ha chans på poäng. Ahlafors har duktiga spelare framåt i bland annat Jesper Zetterlund och Oliver Åkerman. 

 

Hur ser truppläget ut? Några spelare som gör comeback efter skador/avstängningar på fredag? 

 

- Hannes Prytz och Elias Ivarsson är borta på grund av studenten. Alex ”VM” är ju dock tillbaka från avstängningen. Men efter de senaste insatserna är jag väldigt trygg med alla tillgängliga spelare, så det är en styrka vi har även om spelare är borta.

 

Vi tackar Mackan för svaren och önskar honom och laget stort lycka i derbyt på fredag. 

 

 

//Pontus Roos, Klubbchef

Storseger igen
2026-06-07 17:55
Foto: William Quist

Årets första torsdagsmatch stod på glänt och det var tabelljumbon Vänersborgs IF som gästade. VIF kom in till denna match en aning omskakat efter att tidigare under veckan gått ut med att hela ledarstaben lämnat. Valon Gashi och Felix Ekblad var därför ansvariga för laget under denna match. 

 

Vänersborgs IF gör en väldigt bra första halvlek och enligt de själva är det bland de bättre halvlekar de gjort på sistone. För hemmalaget Stenungsund var det väl rent av tvärtom.

 

Vänersborgs IF spelar en rak och enkel fotboll, där bollar bakifrån ska gå mot anfallarna Valon Gashi och Destiny Eze. Genom det spelet kan de ett par gånger ställa till med oreda på Stenungsunds planhalva och den sistnämnda var väldigt aktiv och skapade mycket på egen hand. 

 

Till sist var det dock SIF som skulle få utdelning i minut 43 och detta genom Dion Musa. Dion själv driver in med bollen från kanten för att sedan spela bollen tvärs över planen mot Olle Ottosson som från straffområdeskanten skjuter ett skott som går rätt på målvakt, returen kan dock inte målvakten styra undan helt och hållet utan Dion snappar upp den och slår in den i öppet nät. Ologiskt men tacksamt mål. 

 

I minut 45 får Dion Musa göra ytterligare ett mål, det efter en kontring där Saman Rassouli ger bollen till Axel Pettersson som frispelar Dion som inte gör några misstag. Likt det förra målet så var det ologiskt men ack så värdefullt. En 2-0 ledning i halvtid trots en rätt svag insats från de Röda Bröderna. 

 

I andra halvlek var det aningen piggare Stenungsund men de slarviga passningarna förblev även här. Vänersborg hotade dock inte lika mycket och kontroll över matchen hade vi. I minut 66 gör vi 3-0 och ännu en egen produkt får kliva fram och göra det. Hannes Prytz frispelas av Einar Hasselöv och där kändes det som att matchen dog en aning. 

 

Theodor Ferm fick rädda en straff mot Husqvarna förra veckan och denna vecka fick han ännu en chans. Valon Gashi kliver fram och skjuter åt höger - åt det hållet går även Theo och räddar den fenomenalt! Strålande insats matchen igenom från 21 åringen. 

 

4-0 ska Isak Karlsson får göra när han slår in en retur på en hörna. Det är hans första mål för SIF i Division 2, grattis! 

 

5-0 gör Milton Bäckman på en tjusig lobbvolley efter en fin passning från en av planens bästa spelare, Olle Ottosson. 

 

En fin storseger mot tabelljumbon och tre viktiga poäng inkasseras. Nu väntar en ny hemmamatch mot ett nytt härligt motstånd i form av Ahlafors IF. Avspark är 19:00 kommande fredag. Varmt välkomna! 

En summering av de två senaste matcherna
2026-05-27 10:09
Foto: William Quist

Matcherna har duggat tätt. I lördags vann vi stort mot Lidköping och igår vann vi en desto tätare match mot IK Oddevold. 

 

I lördags stod viktiga poäng på spel när bottenlaget Lidköping gästade oss i något som ändå får kallas sexpoängsmatch. Lidköping som haft en tuff inledning på säsongen var fyra poäng bakom oss inför denna kamp. Vid seger för oss skulle det gapet öka och vi skulle få lite andrum inför sluttampen av våren. 

 

Man får ändå säga att SIF tar kommandot direkt och för matchen. Lidköping kämpar dock stenhårt och spelar stundtals rätt tufft i närkampspelet. I den 22:a minuten skulle ledningsmålet komma, och det är Axel Pettersson som nickar in ett fint inlägg från Hannes Prytz-Rafstedt som fortsätter göra poäng. Ett fint avslut av Axel som också blir matchens lirare denna lördag. 

 

2-0 gör veteranen Jimmy Hellström som kaxigt hängt med upp i anfallet. Jakob Eriksson servar in ett inåtskruvat inlägg som Jimmy fint skarvar in i bortre burgavel. 3-0 skulle även det komma, och likaspå huvudet. Kevin Abika skarvar Alexander Van Mamerens hörna som efter ett Lidköping-ben går in i mål. 

 

En stabil halvlek där vi dock inte får gå ut och tro att det är klart. Stenhårt jobb måste bibehållas och anfallsspelet måste fortsätta. 

 

I den 52:a minuten tilldelas vi en straff. Axel Pettersson visar inte upp allt för mycket nerver och sätter den stenhårt nere i högra hörnet. Om matchen inte var avgjord då så blev den det i minut 60 när lagkapten Pettersson slutför sitt hattrick när han avslutar ett drömanfall. Dion Musa driver igenom Lidköpingsmittfält och slår ut bollen till Jakob Eriksson som med en touch får in den stenhårt längs med backen, vid bortre ytan att straffområdet finns Pettersson som rakar in den i nät helt otagbart för allt som hade LFK-märket på bröstet. 6-0 kommer även det i slutet av matchen, målskytt denna gång var Einar Hassellöv som fortsätter imponera på mittfältet. 

 

En strålande insats där målskyttet äntligen lossnade för oss. En viktig trepoängare, där vi nu ska möta serieledarna Husqvarna på bortaplan kommande söndag. 

 

Vi hoppar över till IK Oddevold och gårdagens bravader. 

 

Superettanlaget IK Oddevold kom till spel med nio spelare från deras senaste seriematch. Resterande del av truppen var från deras duktiga U19. 

 

För vår del så handlade det om att ladda om, komma ner på jorden och arbeta ödmjukt mot ett duktigt motstånd - samtidigt som vi är starka på hemmaplan. 

 

En trevande inledning där Oddevold drar upp tempot. Vi matchar dom i det och försöker störa dom så mycket det går. Men chanser uteblir åt bägge håll egentligen. 

 

I den 31:a minuten skulle väl dock det första skottet på mål komma samt det första skottet i mål. Isak Karlsson som spelade wingback denna dag får bollen rätt på pannan efter en rensning av Oddevold-back och sätter den stenhårt i nät. Där gick det fort, men ett skönt ledningsmål som sett till matchbild är pyttelite orättvist. 0-0 hade varit mer logiskt faktiskt. 

 

Men vi tar med oss den ledningen in i halvtid och likt alla andra matcher väntar det stenhårt jobb i andra halvlek för att behålla denna ledning och skapa oss bra chanser till seger.

 

I minut 50 kvitterar Oddevold genom Hugo Engström. Slarvigt från vår del då vi har en frispark i rätt bra läge på offensiv planhalva. Men målvakten får den i händerna och Oddevold springer snabbare än oss mot vårat mål och lyckas sätta den i nät bakom Magnus Lundberg. Inte helt bra tajmning och här trodde nog många att Oddevold skulle ta över. 

 

Men matchen förblir jämn, vi står upp bra och hittar också rätt i vårat presspel vilket kanske ställer Oddevold lite. Chanserna förblir saknade åt bägge håll. Men så helt plötsligt slår Jimmy Hellström in en boll i boxen som Saman Rassouli möter superfint med volleyn och slår in i nät vilket ger oss slutresultatet 2-1! 

 

Alexander Nordevik och Alfred Prytz Rafstedt får göra inhopp och Stenungsunds IF förblir obesegrade på hemmaplan alla matcher inräknat under 2026. Starka SIF! 

 

Som tidigare nämnt väntar nu Husqvarna på bortaplan. Söndag 13:00 är det avspark och vi måste vara ödmjuka och säga att det blir nog en tuff match.

Ny viktig match mot Lidköpings FK
2026-05-20 08:13

På lördag 16.00 gästar Lidköpings FK Olssons Trävaror Arena och det är verkligen viktiga poäng som står på spel. Gästerna ligger på nedflyttningsplats, fyra poäng bakom oss i tabellen. Vid seger tar vi ett steg upp från botten men vid förlust är vi indragna på allvar. Som sagt viktiga poäng på spel. Vi har som vanligt ställt några frågor till tränaren, Markus Johansson.

 

1-1 hemma hemma mot Motala AIF senast, är du nöjd med lagets prestation och den poängskörd vi skrapat ihop hittills?

 

 - Ja men det ska vi väl vara. Motala var bland de bättre lag vi mött tycker jag och det var vi förberedda på i form av att vi visste att det skulle krävas extremt hårt arbete och en disciplin utöver det vanliga. Vi är nöjda med matchplanen och sett till målchanser så är det också ett resultat som också speglar matchen. Så en rättvis poäng och fortsatt obesegrade på hemmaplan. Ser man till vårat bortaspel så får det ses som en besvikelse poängmässigt. Endast 1 poäng på 4 spelade matcher är inte bra. Samtidigt är det ju lag som samtliga ligger på övre halvan vi mött (Skara, Kumla, Skövde och Herrestad). 

 

Nu väntar ännu en hemmamatch denna gång mot Lidköpings FK. Har du koll på motståndarna och vad som väntar oss på lördag? 

 

- Någorlunda koll har jag väl. Men det är ett lag som fått uppleva mycket förändring då tränare och nyckelspelare lämnat sedan förra året. Men det är ett lag som förmodligen har en högre höjd än vad tabellen visar och likt oss behöver skaffa sig fler poäng. Så det kommer att bli en tuff match men vi ska se till att fortsätta vara ett tufft Stenungsund på hemmaplan. 

 

Hur ser truppläget ut? Har förestått att det har varit rätt trångt i rehabrummet några veckor. 

 

- Ja men precis. Tyvärr så dras vi med en del skador fortsatt och spelare kommer och går lite mellan träningsplan och rehabrum. Men förhoppningen är väl att vi kan få tillbaka någon till spelare. Annars har vi också yngre spelare från U19/U17 som är redo att göra jobbet vilket är en rolig och uppfriskande tanke! 

 

Vi tackar Mackan för svaren och önskar honom och laget stort lycka till på lördag.

 

 

//Pontus Roos, Klubbchef

Facebook
INSTAGRAM
Huvudpartners
Material & Reklam partners