Rubriken säger mycket om matchens känsla och utspelning. Efter en tuff och något förnedrande förlust mot Ahlafors tar vi tre sköna poäng efter en stark krigarinsats i Vänersborg.
Vi hade pratat mycket om att ge 100% för varandra och att ingenting kommer gratis. Likt Herrestad-matchen fick vi känna på hur det är att vara slappa mot bra motstånd i Ahlafors. Där vill vi inte hamna igen.
Vi kommer ut till matchen mot Vänersborgs FK med en lagom hög energi, men där vi också möter ett VFK som är i behov av poäng. VFK börjar aningen bättre men utan att skapa chanser. Det blir mycket kamp och längre bollar och det är väl inget som något av lagen helst föredrar, men så blir det ibland.
VFK tar ledningen med 1-0 efter 25 minuter på ett dråpligt sätt. Mustafa Alkhafaji testar långskott från cirka 25 meter, bollen styrs på Jimmy Hellströms rygg och in i nät. En jobbig styrning som ställer Theo Ferm helt i kassen.
Efter det ledningsmålet tar Stenungsund över och Jakob Eriksson tillsammans med Dion Musa har emellanåt lekstuga på vänsterkanten, något som SIF kommer att utnyttja framigenom matchen. 1-1 kommer just efter inspel från Jakob Eriksson på vänsterkanten. Ett inspel som går över alla och som hamnar oss Olle Ottosson som får gå på avslut tre gånger innan den efter täckningar och går in i nät. Ett skönt mål och fint mål!
2-1 skulle även det komma innan halvtid och denna gång spelar Olle Ottosson fram Dion Musa med ett fint inlägg från höger. Dion möter bollen fint med pannan. Dessförinnan har Jakob Eriksson som blev matchens lirare brutit linjerna på sin kant genom dribblingar.
Inför andra halvlek fyller vi på med energi och tro på det vill göra. Tre poäng ska hem till Stenungsund!
Andra halvlek börjar kanonbra. Milton Bäckman samlar upp en längre boll från försvaret och blir rättvänd på offensiv planhalva. Återigen så är Jakob Eriksson en utslagsfaktor på sin kant när han får bollen utanför straffområdet för att sedan trampa in i boxen och sätta bollen i nät med sin vänsterfot. Wow vad bra han var denna afton trots en lårkaka sedan första halvleken också.
I minut 58 skulle dock VFK komma tillbaka något. Albion Vitija som tidigare spelat i SIF får bollen på vänsterkanten, driver in och smäller in den vid bortre krysset, via stolpen. Ett otroligt snyggt mål och nu var det kämpigt. Detta var en mentalt svår match då allting inte riktigt klaffade samtidigt som vi kände att vi hade ett visst övertag på VFK.
Nu var det krig på ingång och matchen fick en allt mer hetsig framtoning. VFK kämpade stenhårt, var lagom gnälliga och spelade tämligen tufft men icke fult. Vi försökte såklart matcha detta och det gör vi med bravur. Vi försvarar vårat mål på ett sådant sätt att det är svårt för VFK att ta sig igenom till bra lägen. Dion Musa har dessutom ett avslut i stolpen någongång i andra halvlek.
I minut 84 blir Albion Vitija utvisade och nu hade vi segervittring. Men efter utvisningen blir vi passiva och troligtvis nervösa. VFK gör mycket bra saker och trycker ner oss i skorna stundtals här under sista periode. Men 4-2 skulle komma och det är Ludvig Ferdinandsson som får göra det. Theo Ferm drar iväg en utspark som går långt, Ludvig kampar bra och tar sig förb med bollen för att sedan rulla den förbi en utrusande målvakt. Ett skönt mål och det är väldigt kul att Ludde är tillbaka fullt ut efter en lång och tuff skadeperiod.
Det var absolut inte vår bästa spelinsats, men det var kanske en av de bättre kämpainsatserna denna säsong. Då är det extra skönt att det resultatet i tre viktiga poäng. Nu står vi på 18 poäng efter halva serien spelad vilket är bra för en nykomling. Men vi är inte nöjda - nu gäller det att avslutar bra mot Vänersborgs IF innan vi tar skön ledighet.